Kadı Beydavi Nedir
Kadı Beydavi Nedir ? Kadı Beydavi Ne demek ?
1-)KÂDI BEYDÂVÎ
Abdullah ibn Ömer ibn Muhammed Nasıruddin
el-Beydavi İran'da yetişmiş H. VII. asrın
meşhur müfessirlerinden biri. Şiraz yakınlarındaki
Beyda'da doğmuş, tahsil ve terbiyesini burada
tamamlamış, yetiştikten sonra Şiraz'da kadı
olmuş ve burada başkadılığa kadar yükselmiştir.
Rivayete göre daha sonra şeyhi Muhammed ibn Muhammed Kethani'nin
tavsiyesiyle kadılığı terketmiş (Ömer, Nasuhi
Bilmen, Büyük Tefsir Tarihi, Ankara 1960, II, 350) ve 650/1252
senelerine doğru Tebriz'e gelip yerleşerek 685/1286'da
vefatına kadar orada kalmıştır.
el-Gayetu'l-Kusva adlı eserinin mukaddimesinde
belirttiğine göre birinci derecede hocası Şiraz
başkadısı olan babası Ömer ibn Muhammed'dir. (Mahmud
Besyuni Fude, Neş'etu't-Tefsir ve Menahicuhu, Kahire 1986, s.
211).
Eserleri ve bu arada tefsiri İslam aleminde
çok meşhur olmasına rağmen hayatı, hocaları ve
talebeleri hakkında kaynaklarda yeteri kadar bilgi yoktur.
Yalnız onun, Tebriz'e geldiği sırada bir mecliste gösterdiği
maharet ve ilmi seviye anlatılmaktadır ki bu sayede o mecliste
hazır bulunan bir vezir tarafından itibar gördüğü
kaydedilir. (Davudi, Tabakatu'l-Müfessirin, Beyrut, t.y. I, 248-249).
Tefsir, Hadis, Fıkıh, Usul-i Fıkıh,
Kelam, Mantık ve Dil konularında te'lif etmiş olduğu
eserlerden önemli olanları şunlardır:
1. Minhacul-Vusul ila ilmi'l-Usul: Fıkıh
usulüne dairdir.
2. Şerhu Mesabihu's-Sünne: el-Beğavi (ö.
516/1122)'nin hadise dair Mesabihu's-Sünne adlı eserinin
şerhidir.
3. Nizamu't-Tevarih: Farsça olan bu eseri Hz.
Âdem'den başlayarak 674/1275 yılına kadar gelen genel ve
özet bir tarihtir.
4. el-Gayetu'l-Kusva: Şafii mezhebine göre
kaleme alınmış olan bu eser furuu'l-fıkha dairdir.
5. Tavaliu'l-Envar min Metalii'l Enzar. Kelam
ilmine dairdir.
6. Envarü't-Tenzil ve Esraru't Te'vil. Kadi
Beydavi "Kadi Tefsiri" diye de bilinen bu eseri ile şöhret
bulmuş, ilim erbabınca çok değerli bir tefsir olarak
kabul edilen bu tefsir asırlar boyunca ehl-i sünnet dünyasında
medreselerde okutulagelmiş, üzerinde 250'den fazla şerh,
haşiye ve ta'lika yazılmıştır. Fıkıhta
Şafii, akaidde Eş'ari mezhebine göre te'lif edilmiş
olan bu tefsiri özellikle Osmanlı medreselerinde asırlarca
ders kitabı olarak okutulmuştur. Osmanlı alimlerince
Hanefi-Maturudi mezheblerine uygun Nesefi tefsiri "Medariku't-Tenzil
ve Hakaiku't-Te'vil"in değil de Kadi'nin bu eserinin
medreselerde okutulmak üzere seçilmiş olması ger çekten
önemini ve değerini ortaya koymaktadır.
Envarü't-Tenzil doğuda ve batıda defalarca
basılmış olmakla birlikte yazmaları
karşılaştırılarak ilmi bir nesirle şimdiye
kadar yayınlanmamıştır.
Bu eserin haşiyeleri arasında Muslihiddin
ibn Temcid (ö. 890/1485), Muhammed ibn Mustafa Şeyhzade (ö.
950/1543) Abdülhakim es-Siyalkuti (ö. 1067/1485) Şihabuddin
el-Hafaci (ö. 1069/1659) ve İsmail İbn Muhammed el-Konevi
(ö. 1195/1781)'nin haşiyeleri basılmıştır.
Bunlar içinde de Şihab, Şeyhzade ve Konevi haşiyeleri
çok meşhurdur.
Kadi tefsirini -hemen bütün müfessirlerde olduğu
gibi- hayatının sonlarına doğru Tebriz'de kaleme
almıştır. 650/1252 yıllarına doğru buraya
geldiğine göre tefsirin yazılışı H. VII.
asrın ikinci yarısındadır.
Tefsirinin başında Kadi Beydavi bir
müfessirde bulunması gereken şartları ve tefsirinin
özelliklerini şöyle açıklar: "Tefsir ilmi dini
ilimlerin başkanı ve başı, şeriat
binasının temelidir. Onun hakkında konuşmaya ancak
usul ve füruu ile dini ilimlerin hepsinde yüksek bir mertebeye ulaşmış,
Arap dil ve edebi sanatların bütün çeşitleri üzerinde
bütün akranlarının üstünde olanlar layıktır. Uzun
zamandır bu sahada bir kitap yazmayı düşünmekteydim. Bu
kitab Sahabe, Tabiun ile onlardan sonraki selef ve halef alimlerinin
büyüklerinden bana ulaşan tefsire dair sözlerin özünü, parlak
nükteleri, parlak latifeleri, gerek benim, gerekse benden önceki
faziletle müteahhir alimlerin Kur'an'dan çıkardıkları hükümleri
ihtiva edecek, meşhur sekiz imama nisbet edilen kıraat
vecihlerine, muteber kurradan rivayet edilen şaz kıraatlere
yer verecekti." (Mecmau't-Tefasir, İstanbul 1984, I, 7-13).
Gerçekten Kadı tefsirinde, bu girişteki şartlarına
uymuş, söylediklerini ihtiva eden kısa, öz bir tefsir meydana
getirmiştir.
Kadi tefsirinin en önemli kaynakları
Zemahşeri (ö. 538/1144)'nin el-Keşşaf adlı tefsiri
ile Fahruddin er-Razi (ö. 606/1210)'nin Mefatihu'l Gayb (el-Tefsiru'l-Kebir)'idir.
Zaman zaman Ragıb el-İsfahani'nin el-Müfredat fi
Garibi'l-Kuran'ından da istifade etmiştir.
Bir ayetin tefsirinde büyük çoğunluğunu
el-Keşşaf'tan naklederek muhtelif te'villeri sırayla
vermekle yetinmeyip bunlar arasında tercihler de yapar. Bir de bu
te'villerin eserde, sıhhat derecelerine göre sıralandığı;
kuvvetli sayıları te'vil, açıklama ve rivayetlerin önde
zikredildiği görülür.
Kadi tefsirinde İsrailiyyata rastlanır.
Özellikle surelerin faziletlerine dair surelerin sonlarında
verdiği hadisler ihtiyatla karşılanmalıdır.
Çünkü çoğunluğu ya zayıf, ya da uydurma hadislerdir. Maturidi
mezhebine uymayan te'villeri görüldüğü zaman da bu eserin Eş'ari
mezhebi kelam ekolünün görüşlerine uygun olarak
yazıldığı hatırlanmalıdır. Ahkam
ayetlerinin tefsirinde de hep kendi mezhebi olan Şafii mezhebini
teyid edecek te'vil ve açıklamalara yer verir. Hadislerden istifade
ederken bu mezhebin görüşlerinin delilleri olan hadisleri verir. Bu
tefsir bir rivayet tefsiri olmadığı için tefsirde
malzeme olarak kullanılan hadislerin isnad zincirleri zikredilmemiştir.
Envarü't-Tenzil, kelam ilmi konuları
itibariyle Eş'ari mezhebinin görüşlerini aksettirmekle
beraber -belki de farkına varmadan- Mu'tezile mezhebinin görüşlerine
uygun te'villere girmiştir. Bunda, tefsirin el-Keşşaf'tan
kısaltılarak alınmasının etkisi
olmalıdır. Yani Kadı, el-Keşşaf'tan alıntılar
yaparken ondaki Mu'tezile mezhebini destekleyen görüş ve te'villeri
ayıklayarak almaya çalışmış ama bunda pek
başarılı olamamıştır. Bu özellik maalesef
el-Keşşaf'ın tesirinde kalan pekçok ehl-i sünnet
müfessirinde görülmektedir.
Bu özelliklerine rağmen Kadı tefsiri sahabe,
tabiun ve kendinden önceki müfessirlerin Kur'an tefsirine dair açıklamalarını
kısa ve özlü bir şekilde toplayan, bu açıklamaların
değerlendirmelerinin de yer aldığı, Kur'an-ı
Kerim'in dil yapısı, belagatı ve icaz yönlerini açıklamaya
öncelik veren, bunun yanında arapça ibaresi oldukça düğümlü
bir tefsirdir.
Bedreddin ÇETİNER
Bu bilgi faydalı oldu mu ?
Kelime Türü Nedir ?
Sizde içinde Kadı Beydavi kelimesi geçen bir şeyler paylaşın !
