Kalb Nedir
Kalb Nedir ? Kalb Ne demek ?
1-)KALB
Gönül, yürek, öz her şeyin ortası, özü.
Göğsün sol tarafında, konik şekilde kan
dolaşımın temin eden organ
İnsan ruhunun sevgi ve nefret gibi
duyularının merkezi olan yere de kalb denilmiştir. Bu ruhi
duyuya kalb denilmesi, teşbih iledir. Bedendeki kalbin beden ivin
önemi ne ise ruhun kalbinin de insan için önemi o derecede önemlidir.
Kur'an-ı kerim'de Allah Teala şöyle
buyurmaktadır: "Gerçek mü'minler yanlarında Allah
zikredilince kalbleri titreyenlerdir" (en-Enfal, 8/2).
"Şüphesiz maddi gözler köretmez ama göğüslerde
olan kalpler körelir" (el-Hacc, 22/46). Bu ayet-i kerimelerde anlatılan
manevi kalbtir. Kalb iman merkezi olan duyudur. Nitekim Allah Teala
"İnananların kalpleri Allah'ı anmakla
yatışır. İyi bilin ki kalpler ancak Allah'ı
anmakla yatışır" (er-Rad, 13/28). "Allah onların
kalblerini ve kulaklarını mühürlemiştir" (el-bakara,
2/7). Buyurmuştur. Bu ayet-i kerimeler imanın kalple alakalı
oludğunu anlatmaktadır. Aynı konuda bir başka ayette
şöyle buyurulmuştur:
"Hayır, onların işleyip
kazandıkları şeyler kalplerinin üzerine pas olmuştur"
(el-Mutaffifin, 83/4).
İslam kültüründe kalb (gönül)'e çok geniş
yer verilmiştir. Allah sevgisinin muhafaza edileceği yer, sevgi,
muhabbet, kin ve nefretin hissedildiği ruhun ulvi bir özelliği
olduğu kabul edilmiştir: "İnsan vücudunda bir et
parçası vardır o düzelirse bütün vücud düzelir, o bozuk
olduğunda bütün vücud ifsad olur. İyi bilin ki, işte o
et parçası kalbtir" (Buhari, İman, 39; Müslim,
Musakat, 107; İbn Mace, Fiten, 14). Ma'rifet yani Allah'ı
bilmek ve tanımak kalbin işidir (bk. Buhari, İman, 13).
Hased, gazab ve nefret gibi kötü duyular kalpte bulunduğu gibi iman,
Allah korkusu, hilm ve takva da kalbe ait fiillerdir (Nesai, Cihad, 8;
Müslim, İman, 230; Tirmizi, Fiten, 26; Ahmed b. Hanbel, V, 71).
Duaların kabul edilmesi içinde gerekli olan
kalbin kötü duygu ve hasletlerden uzak tutulmasıdır. Bundan
dolayı Hz. Peygamber (s.a.s) dualarında Allah Teala'dan selim
bir kalb istemiş ve bunu ümmetine öğretmiştir (bk.
Buharı, Deavat, 33, 44; Müslim, Deavat, 49).
Mü'mine yakışan kalb'e Allah sevgisini
yerleştirmek için onu Allah sevgisinin dışında mal, mülk,
para gibi dünyalık şeylerin muhabbetinden
uzaklaştırmaktır. Fani olan her şeyin sevgisi geçici,
yalnızca Allah sevgisi bakidir. Kalb ile ilgili olarak Türkçe de
"Kalp kırmak, gönül almak, gönülden gönüle yol varmış
ve kalbini kazanmak" gibi deyimler bir hayli fazladır.
Hz. Peygamber Allahu Teala'ya dua ederken şöyle
dua ederdi: "Ey kalbleri (iman ve iyilikte) sabitleştiren
Allahım. Kalplerimizi senin dinin üzere sabit kıl"
(İbn Mace, Mukaddime, 13).
Bu hadis-i şeriften
anlaşıldığı gibi, imanın yeri kalb
olduğu gibi İmansızlığın ve küfrün de
yeridir. Bundan dolayı ayet-i kerimede Allah'ın kafirlerin
kalplerini mühürlediği anlatılmıştır. Kalbin
nasıl mühürlendiği meselesine gelince, mühür zarf, kap ve
örtü gibi şeylerde olur. İnsanların kalpleri ulvi
ilimlerin ve bilgilerin kabı zarfı gibidir. Nitekim bir hadis-i
şerifde Hz. Peygamber (s.a.s) şöyle buyurmuştur: "Kul
bir hata yaptığında kalbinde siyah bir leke olur, eğer
günah işleyen döner, tevbe ederse kalbi parıldar. Eğer
tekrar günah işlerse bu siyahlık kulun bütün kalbini kaplar.
İşte bu Allah Teala'nın"Hayır, doğrusu
onların yaptıkları kalplerini
paslandırmıştır" (el-Mutaffifin, 83/14) ayetinde
anlatılandır" (Tirmizi, Tefsiru Sure, 83, 1).
İşte kalbin mühürlenmesi bu şekilde olur.
Başlangıç itibariyle ve sebep olması cihetiyle, kalbin mühürlenmesi
kulun kesbidir. Yaratan Allah olması cihetiyle Allah'ın
yaratmasıdır (Elmalılı Muhammed Hamdi Yazır, Hak
Dini Kur'an Dili, İstanbul 1935, I, 214).
Zübeyir TEKKEŞİN
2-)Allahü teala ayet-i kerimelerde mealen buyurdu ki:
Biliniz ki kalbler zikr ile (Allahü tealayı anmakla) rahat bulur. (Ra'd suresi: 30)
Kalbleri bozuk olanlar, hakkı örtmek, fitne, fesad çıkarmak için Kur'an-ı kerimden yanlış mana çıkarır, yanlış yola saparlar. (Âl-i İmran suresi: 7)
Kalb salih (iyi) olunca, beden de salih olur. (Hadis-i şerif-Îtikadname)
Müslüman müslümanın canına, malına ve ırzına saldırmaz. Allahü teala, bedenlerinizin kuvvetine, güzelliğine bakmaz. Amellerinize de bakmaz. Kalblerinize ve niyyetlerinize bakar. (Hadis-i şerif-Müsned)
Kalb, Allahü tealadan başkasına tutulmuş ise yıkılmış demektir. Bir işe yaramaz. Niyet doğru olmadıkça, hayırlı işlerin, yardımların ve adete uyarak yapılan ibadetlerin, yalnız hiç faydası olmaz. Kalbin Allahü tealadan başka hiçbir şeye düşkün olmaması da lazımdır. (İmam-ı Rabbani)
Nurlu, temiz kalb, şeriate uymağı sever. Kararmış kalb, kötü arkadaşa, nefse, şeytana, uymağı sever. (Muhammed Hadimi)
Bir kimsenin kalbinde hased bulunur, kendisi buna üzülür, bunu istemezse, bu günah olmaz. Kalbde bulunan hatıra (düşünce) günah sayılmaz. Hatıranın kalbe gelmesi insanın elinde değildir. Kalbinde hased bulunmasından üzülmezse veya arzusu ile hased ederse, günah olur, haram olur. (Muhammed Hadimi)
Mü'minin kalbi, Allahü tealanın evidir ve güzel huyların yeridir. Kalbinde kötü, çirkin düşüncelere yer vermek, çirkinleri güzellere ortak etmek olur. (Muhammed Hadimi)
Kalbe gelen lekeleri temizlemek için, günahlarından dolayı tövbe, istiğfar etmeli, pişman olmalı ve Allahü tealaya sığınmalıdır. (İmam-ı Rabbani)
Kalbin itminanı (huzuru), zikr (Allahü tealayı anmak) iledir. Fen bilgileri ile bularak, anlayarak değildir. (İmam-ı Rabbani)
Kalbin tasfiyesi, temizliği, şeriate (İslamiyete) uymakla, sünnetlere yapışmakla, bid'atlerden (dine sonradan sokulan değişikliklerden) kaçmakla ve nefse tatlı gelen şeylerden sakınmakla olur. Zikr ve mürşidi (hocasını) sevmek bunu kolaylaştırır. (İmam-ı Rabbani)
Allah korkusundan ağlamak, kalbin cilasıdır. Kahkaha ile gülmek kalbin zehridir. (Abdülhakim bin Mustafa)
Kalb kırmaktan çok sakınınız. Allahü tealayı en ziyade inciten küfrden sonra, kalb kırmak gibi büyük günah yoktur. (İmam-ı Rabbani)
Ol fakir ki yüzün bakar
Gözlerinin yaşı akar
Mü'min olan kalb mi yıkar
Boynuna lanet mi takar
Sakın incitme bir canı
Yıkarsın Arş-ı Rahmanı
(Alvarlı Muhammed Lütfi)
2. Tasavvuf yolunda birinci mertebe.
Tasavvuf yolunda ilerlemeye kalbden başlanır. Kalb madde değildir. Maddesiz, ölçüsüz olan Âlem-i emrdendir. Bu yolda (tasavvuf yolunda) kalbi geçtikten sonra, kalbin üstünde olan (ruh) mertebelerinde ilerlenir. (İmam-ı Rabbani)
3-)Bk. yürek
Bu bilgi faydalı oldu mu ?
Kelime Türü Nedir ?
- İşbirliği nefs ile değil Kalb ile yapılacak"Kalb ile akletmek"işte bunun işaretidir.
Sizde içinde Kalb kelimesi geçen bir şeyler paylaşın !
