Muska Nedir
Muska Nedir ? Muska Ne demek ?
1-)bazı sıkıntı ve hastalıkları tedavi etmek ve nazara karşı korunmak için, Kur’an-ı kerimde ve hadis-i şeriflerde bildirilen ayetleri, duaları okumak, taşımak. Kur’an-ı kerimdeki ve hadis-i şeriflerdeki dualar yazılıp muska şeklinde de taşınabilir. Muska, Arapça bir kelime olup, aslı “mıska”dır. Doğru şekli “Nüsha”dır. Nüsha, lügatta yazılı şey manasınadır. Muska, ayet ve duaların bir kağıda veya beze yazılıp, katlanarak, muşambaya veya buna benzer bir şeye sarılıp ve boyuna veya elbisenin uygun bir yerine asılır.
Peygamberimiz hastalıklardan tedavi için, doktora gider, ilaç kullanırdı. Hadis-i şerifte buyruldu ki: “Hastalığınızı tedavi ediniz! Çünkü Allahü teala, ölümden başka her hastalık için deva, ilaç yaratmıştır.”
Peygamberimiz hastalıklar için Kur’an-ı kerim veya dua okur, fen ile bulunan ilaçları kullanırdı. “Kur’an-ı kerimden şifa beklemeyene şifa nasip olmaz.” buyururdu.
Fatiha suresini okumanın, hastalıklara şifa olduğunu bildiren hadis-i şerifler, tefsir kitaplarında yazılıdır. Âyet-i kerime ve dua okumanın şifa vermesi için şartlar vardır. Bu şartların gözetilmesi de lazımdır. Okuyanın veya yazanın ve hastanın buna inanması şarttır. Hastanın, zararlı olan gıdalardan, şüpheli ilaçlardan perhiz etmesi, sıcaktan veya soğuktan sakınması, lüzumlu şeyleri yapması, haramdan, zulümden sakınması lazımdır. Hadis-i şerifte; “Allahü tealayı unutarak, gafletle edilen dua kabul olmaz.” buyruldu. Resulullah sallallahü aleyhi ve sellem efendimiz hasta olunca, Kur’an-ı kerimdeki Kul euzüleri okuyup kendi üzerine üflerdi.
Âyet-i kerime ile ve Resulullah efendimizden gelen dualarla muska yazmaya ve taşımaya Ta’viz denir. İslam dininde buna izin verilmiştir. İnanan, güvenen kimseye fayda verdiği tecrübe ile sabittir. Hatta böyle ayet ve duaların yazıldığı muskayı muşamba, naylon gibi su geçirmez şeylere sarılı olarak her zaman taşımaya izin verilmiştir. Manası bilinmeyen veya dinden ayrılmaya sebep olan muskayı okumaya Efsun denir. Bunu ve nazarlık denilen şeyleri kendi üzerinde taşımaya Temime denir. Muhabbet (sevgi) hasıl etmek için yapılan muskalara Tivele denir. Bir hadis-i şerifte; “Temime ve Tivele şirktir (Allah’a ortak koşmaktır).” buyruldu.
Hakiki Müslüman batıl inançlara inanmaz. Sihir, uğursuzluk, fal, efsun, Kur’andan başka şeyler yazılı muska, kehanet ve benzeri şeylere, bunların muhakkak iş yapacaklarına, mezarlara mum dikmeye, tel ve iplik bağlamaya ve keramet sahibi olduğunu söyleyene ehemmiyet vermez. Bunların çoğu esasen başka dinlerden bize aktarılmıştır. Bazı din adamlarından keramet bekleyenlere büyük İslam alimi İmam-ı Rabbani rahmetullahi aleyh şöyle demektedir: “İnsanlar din adamlarından keramet beklerler. Bunların bazılarının kerameti yoktur, ama diğerlerinden daha ziyade Allah’a yakındır. Asıl keramet, İslamiyeti iyi öğrenmek ve ona uygun yaşayabilmektir.”
Kur’an-ı kerimin hastalıklara şifa olduğu İsra suresi 82’nci ayetinde mealen; “Biz Kur’andan öyle ayetler indiriyoruz ki, müminler için bir şifa ve rahmettir. Zalimlerin ise (küfür ve yalanları sebebiyle) ancak hasarını, zarar-ziyanını arttırır.” buyurularak bildirilmiştir.
Hadis-i şeriflerde de buyuruldu ki:
Ey Allah’ın kulları! İlaç kullanın!
Her hastalığın ilacı vardır. Yalnız ölüme çare yoktur.
İlaçların en iyisi Kur’an-ı kerimdir.
Allahü tealanın bir nimet vermesini ve bunun devamlı olmasını isteyen La havle vela kuvvete illa billahı çok okusun!
2-)MUSKA
Bazı hastalıkları, kötülükleri ve
nazarı uzaklaştırmak için boyna asılan veya üstte taşınan
yazılı kağıt; üç köşeli şekilde
katlanmış şey; üç köşeli bir nüsha manalarında
kullanılır.
Muska kelimesinin aslı "nüsha"dır.
Arapça nüsha'dan Türkçeye bu şekilde, değişerek geçmiştir.
Buna Kuzey Afrika'da "hurz", Doğu Arabistan'da "hamaya",
"hafiz" yahutta "maaza", Türkiye'de "muska",
"nusha" veya "hamail" denir. Hadis ve fıkıh
kitaplarında, "rukye" olarak geçmektedir.
Muska, genellikle olası bir hastalıktan
korunmak veya tedavi amacıyle yazılarak taşınır.
Çoğunlukla üçgen biçiminde meşin, teneke, gümüş ve
altın kalplar içine konarak boyna asılır ya da kola
takılır. Dört köşeli veya kalp biçimiııde
kaplara da konan hamail, bütün İslam dünyasında yaygın
biçimde kullanılmaktadır.
Muskalara yalnızca sure, ayet, hadis veya bir dua
yazıldığı gibi, Allah'ın, meleklerin, efsanevi
kişilerin adları, anlaşılmaz tılsımlı sözler,
simgeler, yıldız işaretleri, rakamlar, rumuz ve
işaretler, insan ve hayvan resimleri ile garip harf şekilleri de
yazılıp çizilmiştir. Sure, ayet, hadis ve duanın
yazıldığı muskalar İslam dönemine; diğerleri
ise, İslam'dan önceki batıl inanç ve hurafelere aittir.
Müslümanlar arasında muskalara 113. sure olan
Felak, 114. sure olan Nas, Yasin, Fatiha süreleri, Âyetü'l-Kürsi
(2/256), Âyetü'l-Arş (9/130), diğer çeşitli ayet, hadis
ve dualar yazılır.
İslam fıkhı alimleri, zararı
gideren şeyleri üçe ayırmışlardır: Birincisi, açlık
için ekmek yemek ve susuzluk için su içmek gibi kesin olanlarıdır.
İkincisi, tıbbi tedavilerin bir kısmı gibi muhtemel
(maznun) olanlardır ve üçüncüsü de, okuyarak tedavi gibi,
etkisi ihtimalli olanlardır. Zararı gidereceği kesin olan
şeyi kullanmak farz ve onu terketmek haramdır. Muhtemel
olanı yapmak iyidir. Ancak onu terketmek haram değildir.
Üçüncü türünü yapmak da caizdir (Elmalılı Hamdi
Yazır, Hak Dini Kur'an Dili, İstanbul 1970, IX, 6395 vd.).
Dolayısıyle İslam'a göre nazar, korku
ve benzeri bazı psikolojik hastalıklar için sure, ayet, hadis
ve duaları okumak ve yazıp bir yere asmak caiz kabul
edilmiştir.
Her şeyden önce İslam dini, insan sıhhatinin
korunmasına ve hastalandığı zaman tedavi görmesine
son derece önem vermiştir. Ebu Hureyre, İbn Abbas ve İbn
Mes'ud'tan rivayet edildiğine göre, birisi Hz. Peygamber
(s.a.s)'in huzuruna gelerek, "Ya Rasulallah, gerektiğinde tedavi
olalım mı?" diye sormuş. Hz. Peygamber (s.a.s) bu soru
üzerine: "Ey Allah'ın kulları tedavi olunuz. Yüce Allah
ihtiyarlığın dışındaki her
hastalığın şifasını da
yaratmış" diye buyurmuştur (Buhari, Tıb, 1;
et-Tirmizi, Tıb, 2;)
Ebu Said kanalıyla rivayet edilen bir hadiste,
Hz. Peygamber (s.a.s)'in muavvizeteyn* (Felak ve Nas) sureleri nazil
oluncaya kadar, insan ve cinlerin nazarlarından Allah'a
sığındığı açıklanmaktadır
(et-Tirmizi, Tıb, 16; İbn Mace, Tıb, 33).
Hasta olan bir insanın dua etmesi ve okuması
caiz olduğu gibi, salih kimselere bunu yaptırmak da caizdir.
Hz. Aişe (r.a)'dan şöyle rivayet edilmiştir: Hz.
Peygamber (s.a.s) hasta olan akrabalarının üzerine okuyarak sağ
eliyle onları sıvazlar ve şöyle derdi: "Ey Allah'ım,
ey insanların Rabb'ı, şu hastalığı götür,
şifa ver, şifa veren Sensin. Senin vereceğin şifadan
başka şifa yoktur. Hastalığı ortadan
kaldıracak bir şifa ver" (İbn Mace, Tıb, 35,
36).
Bu ve benzeri rivayetlere göre, okuma ve yazma
sureti ile tedavi caizdir. Ancak bunun için bazı şartlar
vardır. Bu şartları şöyle sıralamamız mümkündür:
1- Okunan ve yazılan şey sure, ayet, hadis
veya manası anlaşılan dua olacak.
2- Manası bilinmeyen bir takım isim, harf,
resim ve işaretler kullanılmayacak. Buna göre, yukarıda
anlatılan ikinci çeşit muskalar İslam'a göre haram ve
yasaktır.
3- Tıbbi tedavide olduğu gibi, burada da
şifa verenin yalnız Allah olduğuna inanılacak; O'ndan
başkasından hiç bir şey umulmayacaktır.
4- Sevdirmek veya nefret ettirmek gibi, tedavi ile
alakası olmayan şeyler için yapılmayacaktır
(Elmalılı Hamdi Yazır, Hak Dini Kur'an Dili, IX, 6397).
Dikkat edilecek diğer bir husus da muska yazarken
veya yazdırırken, İslam'a muhalif olan her şeyden
uzak durmak gerekir. Ölçü İslam ve niyet Allah'ın
rızası olmalıdır.
Âlimlerin çoğunluğu, okuma veya yazma yolu
ile tedaviden ücret almayı caiz görmüş bunu haram kabul
etmemişlerdir (et-Tirmizi, Tıb, 20; el-Ayni, Umdetu'l-Kari, V,
647). Ancak bunu istismar etmemek gerekir.
Yukarıdaki şartlara uygun olarak yazılan
muskaları kullanmak ve taşımak (caizin terki ise evladır).
İslam dini açısından herhangi bir sakıncası
yoktur; fakat bu şartlara aykırı olarak yazılan ve
taşınan muskalar, Allah'a ortak koşma (şirk)
anlamına geleceğinden, kesinlikle yasaklanmış, haram
kabul edilmiştir.
Nureddin TURGAY
3-)
Muska hakkında bilgi verir misiniz? Kısmeti kapanan bir kızın hocaya gidip kısmetini açtırması diye bir şey var mı? Ya da hastalığa doktorlardan çare bulamayan bir dertli, hocaya gidebilir mi?
1: İslam muskayı istememiş, tedavi ya da başka bir amaçla kullanılmasını tavsiye etmemiş ve faydalı olabileceğini söylememiştir. Hatta muskanın birçok çesidiyle Allah'tan başkalarının da etkili olabileceğini kabul etme anlamı taşıyacağından, şirk olduğu bildirilmiştir. 2: Tuvalet gibi yerlere girerken çıkarmak, şirk anlamı taşıyan cümleler, şifreler ve işaretler gibi anlamsız tılsım rumuzları içermemek şartıyla bazı ayetlerin ve bazı mübarek isimlerin, tesiri onlara değil sadece Allah'a bağlayarak üzerinde taşımasının sakıncalı olmayacağı söylenmiştir. Ancak bunun da gerçek tevekküle aykırı bir davranış olduğuna işaret eden hadisler ve bunlara bağlı kabullenişler vardır. bk. Elmalı) 3: Ancak bunlarla da tedavi olunabileceği söylenmemiş ve bu istenmemiştir. 4: Tıbbi tedavi yöntemlerine başvuru emredilmiş olmakla beraber, Kur'an-ı Kerim'den bazı ayetlerin -özellikle Fatiha Suresi'nin- ve Rasulüllah'ın (s.a.s.) yaptığı bazı duaların okunup hastaya üflenmesi caizdir ve bunun Allah'ın dilemesiyle tesiri olabilir. Ancak şifa sadece Allah'tan bilinmeli ve sadece O'ndan istenmelidir. (156 Buhari, tip 38,40; Ebu Davud,17,19) 5: Günümüzde "kısmet açma" vs. şeyler için yapılan bid-‚atler, hoca kılıklı sahtekarlardan imdat dilemeler ve her çeşidiyle bu yoldaki uygulamalar şirk belirtisi ve kalıntısı davranışlardır. Bunların kazandıracakları günah; zayi ettirecekleri paralar ve sağlamayacakları faydalar bir yana, şahsen ben mevcut dertlere de dert katacakları kanısındayım. Böyle olan kardeşlerimize, gecelerin gamzelerinde kılacakları teheccüdlerden sonra dertlerini Allah'a (c.c.) sunmaları ve O'nun: "Yok mu derdine deva isteyen, vereyim..." diye seslendigi o saatleri ısrarla değerlendirmelerini tavsiye ederiz. Ancak "ağzı dualı" tabir edilen, alim, fazıl ve mütteki insanlardan dua talep etmek, onlardan bir şeyler okumalarını istemek güzeldir ve mahzursuzdur.
4-)İçinde dini ve büyüleyici bir gücün saklı olduğu sanılan, taşıyanı, takanı veya sahip olanı zararlı etkilerden koruyup iyilik getirdiğine inanılan bir nesne, yazılı kağıt vb., hamaylı
Örnek:İnsan, üstünde tercihen boynunda mutlaka bir muska taşımalıydı. A. Ş. Hisar
5-)Üçgen biçiminde katlanmış olan şey.
6-)Taşıyanı, takanı ya da sahip olanı zararlı etkilerden koruyup iyilik getirdiğine inanılan; içinde dinsel ve büyüsel bir gücün saklı olduğu sanılan doğal ya da yapay nesne. a. bk. uğurluk.
Bu bilgi faydalı oldu mu ?





- Hatay’da, kendilerini hoca olarak tanıtan sanıklar, bir aileye, evlerinde Muska olduğu için kızlarının bahtının kapalı olduğunu belirtti.
- Çeşitli dualar okuyan sanıklar, aileyi kızlarının elbisesinden Muska çıktığına inandırdı.
Sizde içinde Muska kelimesi geçen bir şeyler paylaşın !
